Friday, April 24, 2015

Surat Dari Cristopher McCandless

Masa aku tengah bawak makwe naik moto tiba tiba aku dapat mensyen twitter dari McCandless. Aku terus berhenti tepi sebab nak balas tuit dia. Masa aku tengah taip nak balas, aku rasa ada sesuatu yang menganggu aku. Aku tak cakap banyak terus toleh belakang. Alangkah terkejutnya aku bila mana aku mendapati makwe aku masih di belakang. "Woi engko turun sekarang. Turun!" sambil buat mata juling. Makwe aku terus duduk tepi longkang sambil buat muka sedih. Lepas aku balas mensyen ni baru aku pegi pujuk.


Tanpa membuang masa aku pon balas mensyen twitter McCandless.



McCandless   : @Ammomok kau ada mana? kau ada mana?
Aku              : @EmileHirsch Tepi jalannn. Tepi jalannn. Kau 
                     nak apa?
McCandless   : @Ammomok Aku nak kasi surat ni. Aku nak 
                     cakap malu.
Aku              : @EmileHirsch Butoh la. Kasi lekas.


Tak semena mena sebuah kereta meluncur laju dan terlanggar bonggol. Depan belakang tayar kereta tu terapung di udara dan lampu signal kanan jatuh kat atas jalan. Semasa kereta itu melambung ke jalan dengan slow motion baru aku perasan rupanya pemandu tu McCandless. McCandless jadi panik dan terus lempar surat itu ke arah aku. Aku tangkap pakai mulut dengan tenang. McCandless terus pecut masuk ke arah bertentangan dengan jalan sehala. Aku terus pecut laju ikut belakang sambil bawak lampu signal McCandless yang jatuh tu untuk pulangkan ke dia. Tapi apakan daya, aku tak cukup bangang nak redah bertentangan dengan jalan sehala.



Sekali lagi aku berhenti tepi dan baca surat yang penting tu. Padahal boleh je dia selit bawah bantal aku. Pasal aku jarang ada kat bilik.



Sahabat..bila kau tengah kunyah nasik dengan ayam tiba tiba kau rasa fakap giler dengan planet bumi dan hal hal duniawi. Lepastu kau terpikir untuk mengembara. Betul arrrr yang kau pikir nak buat tu. Lepastu kau pon pegi la mengembara. Masa kau jalan jalan sambil tengok bukit kau mintak orang ambik gambar takpon pasal kau yakin tak patut kau selfie sambil buat muka taik. kah kah kah. 


Bila kau dah penat berjalan mesti kau dahaga. Kau pegi la lepak kat tempat makan kat area dekat dekat situ. Kau minum hot cokelat sambil buka instagram sama twitter. Kau edit gambar kasi nampak lawa sikit lepastu kat instagram dengan tuitpik kat twitter. Aku sabar lagi ni aku sabar lagi. Tiba tiba kebetulan aku tengah buka instagram sama twitter, fak arrrr.. aku nampak gamba gamba kau. Kau nak pegi mana pon ikut kau la aku tak pedulik taik pon. Tak pasal aku dah terpeduli ni. 



Hidup kita tak perlu difilemkan kerana dalam filem itu semuanya berlakon dan tak real. Kalau kau tak tahu la. 



Kau rileks rileks dah laaa. Kasi up satu dua dah laaa sebagai koleksi peribadi itupon sebelum up kau kasi tau aku dulu pasal aku takut tertengok. kah kah kah. 


Babi punya McCandless. Itu jeee.


P/S : Hmmm takde sorang pon ingatkan aku pasal makwe aku yang tengah sedih tu.




No comments:

Post a Comment